Nathanael Westin kirjassa ”Iisi miljoona” päähenkilö Lemuel Pitkinin yrittää ansaita rahaa äitinsä velkojen maksuun. Hän ajautuu mitä kummallisempiin tilanteisiin ja joka kerta ratkaisut päättyvät paradoksaalisiin ratkaisuihin. Lemuel mm. joutui vankilaan ja häneltä otettiin kaikki hampaat pois, ettei hän saa hammastulehdusta ja ettei hampaisiin tule reikiä.
Työelämässä oleviin
haasteisiin on monesti haettu samankaltaisia ratkaisuja kuin Iisissä
miljoonassa. Yhtä varmasti kuin Lemuel Pitkin ajautui joka kerta ratkaisuja
etsiessään vaikeuksiin, näyttävät työelämän monet ratkaisuyritykset menevän samantapaisesti
kuin Lemuel Pitkinilläkin.
On kuviteltu, että jos
meillä on kiire, hankitaan tai kehitetään kiireen poistamiseksi hiukan
tehokkaampi kone ja ongelmat poistuvat. Vaikka tekniikka on kehittynyt
viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana huimasti, niin onko kiire vähentynyt?
Toinen työelämää koskettava asia on erilaisten psyykelääkkeiden käytön huima
lisääntyminen. Kun ihminen voi pahoin, niin lääkärit määräävät helposti
psyykelääkettä. Nykyään on myös erilaisten piristävien lääkeaineiden ja
energiajuomien käyttö lisääntynyt. Otetaan pilleri ja juodaan piristävää
juomaa, jotta jaksetaan olla vireitä ja tehdä töitä.
Löytyykö tekniikan kehittämisestä
tai lääkkeistä ja piristeistä apu ihmisen pahoinvointiin? Luultavasti ei.
Lääkärin yksi tapa on lähestyä ongelmaa on ”oireenmukainen hoito” ja loogiseen
päättelyyn opetettu esimies ajattelee, että jos saadaan tekniikka pelaamaan,
niin kaikki on ratkaistu. Samanlaista logiikkaa Iisissä miljoonassakin
käytettiin - melko huonoin seurauksin.
Lukeudumme Easy Livingissä itsekin
siihen ryhmään, joka ajattelee ettei monimutkainen ongelma tarvitse
monimutkaista ratkaisua tai jos jokin ei toimi, niin tee jotain muuta. Jos
seuraa tätä ajatuspolkua, on mietittävä ensiksi, mikä on monimutkainen ja mikä
yksikertainen ratkaisu. Helena Lindberg kirjoitti keväällä Helsingin Sanomissa,
että Italiassa lähiesimiehiä kouluttamalla saatiin hyviä tuloksia aikaan
työhyvinvoinnissa. Pienillä teoilla saatiin paljon aikaan. Kun ylitöitä alkoi
kasaantua joillekin ihmisille, töitä suunniteltiin ja jaettiin uudelleen.
Esimies saattoi jopa antaa stressaantuneelle työntekijälle luvan huilata päivän
kotonaan. Helpot ja yksikertaiset ratkaisut löytyvät yleensä hyvinkin läheltä,
joko lähipiiristä tai sitten itsestä. Nykyajattelussa me ulkoistamme ongelman
liian helposti ulkopuolelle itsestämme ja näin myös ratkaisu ulkoistetaan.
Lääke tai laite ei aina ole ratkaisu. On opittava katsomaan asioita tarkemmin
ja yksilöllisemmin. Kiireessä tämä tarkempi katsominen unohtuu. Tarkkaan
katsomiseen kuuluu mm. kuunteleminen. Purnaava, kiukkuinen tai stressaantunut
työntekijä usein ohitetaan esimiehen oman kiireen ja stressin takia. Kun ei ole
omaa voimaa kohdata, niin siirretään työntekijän kuuntelu ja lokeroidaan käyttäytyminen
”hankalan työntekijän piikkiin”. Tästä perustilanteesta alkaa usein kierre,
joka johtaa huonoon työilmapiiriin. Esimiehen on kuunneltava tarkkaan, mitä
työntekijä yrittää hänelle viestittää, on oltava aikaa ja kärsivällisyyttä sekä
riittävästi tilaa omissa ajatuksissa hyväksyä toisen mielipide.
Työhyvinvoinnin saavuttamiseen
ei ole yhtä patenttiratkaisua vaan on monia hyvinkin yksilöllisiä ja
tapauskohtaisia ratkaisuja. Näitä yksilöllisiä ratkaisuja etsiessä on hyvä
muistaa kuitenkin, että jokainen esimies voi jo pelkästään oikeudenmukaisuudella
ja reiluudella lisätä hyvän työilmapiirin syntymistä.
Merja ja Jukka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti